Do wykonania są następujące kroki:
Prawo wykonywania zawodu fizjoterapeuty
Własny gabinet, a poprawnie mówiąc – prywatną praktykę fizjoterapeutyczną – otworzyć może fizjoterapeuta posiadający prawo wykonywania zawodu (więcej na temat w kolejnym wpisie).
Prawo wykonywania zawodu potwierdza dokument o tej samej nazwie. Jest on wydawany przez Krajową Radę Fizjoterapeutów (organ Krajowej Izby Fizjoterapeutów) na wniosek zainteresowanego fizjoterapeuty. Jego wydanie poprzedza uchwała Rady i wpisanie fizjoterapeuty do Krajowego Rejestru Fizjoterapeutów. Tym samym fizjoterapeuta staje się on członkiem samorządu zawodowego fizjoterapeutów.
Odpowiedni lokal
Fizjoterapeuta, jak każdy przedsiębiorca, musi dysponować tytułem prawnym do lokalu, w którym będzie prowadził swoją działalność. Oznacza to, że może być on jego właścicielem lub współwłaścicielem albo mieć zawartą umowę pozwalającą na korzystanie z lokalu (np. umowę najmu, dzierżawy, użyczenia etc).
Nie każdy lokal nadaje się na gabinet fizjoterapeutyczny. Charakter usług świadczonych przez fizjoterapeutę (świadczenia zdrowotne) sprawia, że pomieszczenia gabinetu spełniać muszą określne standardy techniczne, a także powinny być wyposażone w produkty lecznicze, wyroby medyczne, aparaturę i sprzęt medyczny odpowiednie do rodzaju i zakresu udzielanych świadczeń zdrowotnych. Szczegółowe warunki dla takich lokali określa rozporządzenie Ministra Zdrowia z 26 marca 2019 r. w sprawie szczegółowych wymagań, jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia podmiotu wykonującego działalność leczniczą (o wymogach lokalowych przeczytasz w kolejnym wpisie).
O spełnienie specjalnych wymogów lokalowych nie musi się martwić fizjoterapeuta, który planuje otworzyć indywidualną praktykę fizjoterapeutyczną wyłącznie w miejscu wezwania.
Założenie działalności gospodarczej
Założenie działalności gospodarczej wiąże się z koniecznością uzyskania wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (tzw. CEIDG). Postępowanie jest szybkie, odformalizowane, a co najważniejsze – darmowe.
Wniosek o rejestrację można złożyć:
W ramach tzw. jednego okienka, wraz z wpisem do CEIDG przedsiębiorca uzyska nr NIP (jeśli nie posiadał) oraz nr REGON. Zostanie zarejestrowany także jako płatnik składem w ZUS.
Ubezpieczenie OC
Prowadzenie prywatne praktyki fizjoterapeutycznej wymaga zawarcia z ubezpieczycielem umowy obowiązkowego ubezpieczenia OC (od odpowiedzialności cywilnej). Ma ono uchronić fizjoterapeutę od następstw popełnionego przez niego błędu. Gdy zajdzie taka potrzeba, to z ubezpieczenia a nie prywatnej kieszeni, pacjent otrzyma odszkodowanie i/lub zadośćuczynienie.
Minimalne parametry ubezpieczenia określają przepisy prawa. Oznacza to, że fizjoterapeuta prowadzący własną praktykę zawodową powinien posiadać ubezpieczenie OC, w którym minimalne sumy gwarancyjne są nie niższe niż: 30 tysięcy euro w odniesieniu do jednego zdarzenia i 150 tysięcy euro w odniesieniu do wszystkich zdarzeń.
Ściśle określony jest też termin powstania obowiązku ubezpieczeniowego Fizjoterapeuta musi posiadać zawartą umowę ubezpieczeniową najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień rozpoczęcia wykonywania działalności leczniczej lub też uzyskania wpisu jako praktyka zawodowa.
Wpis do Rejestru Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą
Ostatni krok do rozpoczęcia własnej działalności fizjoterapeutyczne, to uzyskanie wpisu do Rejestru Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą. Po złożeniu odpowiedniego wniosku trzeba poczekać na wpis (na który organ ma 30 dni). Wyjątkowo, kiedy organ opóźnia się z wpisem, a minęło już 40 dni od złożenia wniosku (a ten nie ma braków), fizjoterapeuta może rozpocząć działalność mimo braku wpisu, informując o tym organ rejestrowy na piśmie.
W przypadku prywatnej praktyki fizjoterapeutycznej organem prowadzącym rejestr jest Krajowa Izba Fizjoterapeutów. Wniosek wypełnia się elektronicznie, za pośrednictwem strony https://rpwdl.ezdrowie.gov.pl/. Wymaga on złożenia podpisu elektronicznego oraz uiszczenia opłaty.
W 2022 r. opłata za wpis wynosiła 118 zł. W kolejnych latach może ulec zmianie. Obliczana jest ona jako 2 % przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw bez wypłaty nagród z zysku za ubiegły rok, ogłaszanego, w drodze obwieszczenia, przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor" Polski", obowiązującego w dniu złożenia wniosku o wpis. Opłatę wpłaca się na indywidualny rachunek fizjoterapeuty – ten, który uzyskał on podczas rejestracji do Krajowego Rejestru Fizjoterapeutów.
Czy to wszystko?
Tak. By wystartować.
Prowadząc gabinet pamiętać jednak należy o licznych obowiązkach z tym związanych. Zarówno takich które dotyczą każdego przedsiębiorcy (np. konieczność posiadania rachunku bankowego dla działalności gospodarczej, ewentualny obowiązek posiadania kasy fiskalnej, przestrzeganie standardów RODO, obowiązki podatkowe czy konieczność uiszczania składek ZUS, itp.), jak i takich które wiążą się z branżą medyczną (np. posiadanie regulaminu organizacyjnego prywatnej praktyki zawodowej, programu do prowadzenia dokumentacji medycznej, jeśli działalność w gabinecie wiąże się w wytwarzaniem odpadów medycznych – zawarcie umowy o ich wywóz oraz wpis do BDO, etc.)
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (art. 25 i n.)
Ustawa z dnia 25 września 2015 r. o zawodzie fizjoterapeuty
Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców
Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy
Rozporządzenie Ministra Zdrowia z 26 marca 2019 r. w sprawie szczegółowych wymagań, jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia podmiotu wykonującego działalność leczniczą.
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej podmiotu wykonującego działalność leczniczą
Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 289 marca 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych objętych wpisem do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą oraz szczegółowego trybu postępowania w sprawach dokonywania wpisów, zmian w rejestrze oraz wykreśleń z tego rejestru.